Η Οδοντιατρική Επιτροπή Σύνδεσης (Ε.Σ) της Ε.Ε. (EU DLC) αποτελείται από 29 εθνικές Οδοντιατρικές ομοσπονδίες, που εκπροσωπούν, στις χώρες τους – Μέλη της Ε.Ε. – τα επαγγελματικά και επιστημονικά συμφέροντα των Οδοντιάτρων, σύμφωνα με τον/τους ορισμό/ούς του επαγγελματικού τίτλου του άρθρου 1 της Οδηγίας 78/686/ΕΟΚ ( που θα αντικατασταθεί από 20/10/2007 με το παράρτημα 5.3.2. της Οδηγίας 2005/36/ΕΟΚ).
Η Ε.Σ. στόχο έχει να ενεργεί σαν επαγγελματικός οργανισμός, που από μία ανεξάρτητη θέση, υποστηριζόμενη όμως από τα Μέλη της, αναπτύσσει και ασκεί πολιτική και στρατηγικές, ώστε να :
- Προάγει τα συμφέροντα του Οδοντιατρικού επαγγέλματος στην Ε.Ε.
- Προάγει τα υψηλά standards της Στοματικής Υγείας
- Προάγει τα υψηλά standards της οδοντιατρικής περίθαλψης
- Συνεισφέρει στη διασφάλιση της προστασίας της Δημόσιας Υγείας
- Ελέγχει, αναλύει και να παρακολουθεί όλες τις πολιτικές και νομικές εξελίξεις και έγγραφα της Ε.Ε. που αφορούν τους Οδοντιάτρους, την Οδοντιατρική περίθαλψη και τη Στοματική Υγεία.
- Ασκεί δραστήριο λόμπι στα Ευρωπαϊκά όργανα και το Κοινοβούλιο, προκειμένου να υπηρετεί τα νόμιμα και πολιτικά συμφέροντα των Οδοντιάτρων συμπεριλαμβανομένων των θεμάτων προστασίας του καταναλωτή.
Επί τη βάσει των ανωτέρω, η Ε.Σ. καλωσορίζει τη συμφωνία που υπογράφηκε από τους Υπουργούς Παιδείας 44 ευρωπαϊκών χωρών να καθιερώσουν μια Ευρωπαϊκή Ζώνη Ανώτατης Εκπαίδευσης μέχρι το 2010 και πιστεύει ότι οι γενικές αρχές της Δήλωσης της Μπολόνια είναι απολύτως λογικές. Βελτιώνουν την ενσωμάτωση της νομολογίας για την κινητικότητα στην ΕΕ και ταυτόχρονα διευκολύνουν την αναγνώριση των προσόντων και την ελεύθερη διακίνηση των πολιτών στην ΕΕ.
Ωστόσο, η Ε.Σ. πιστεύει ότι η Υιοθέτηση ενός συστήματος που ουσιαστικά βασίζεται στο διαχωρισμό του προγράμματος σε δύο κύριους κύκλους : αυτόν της βασικής εκπαίδευσης (undergraduate- Bachelor) και της εκπαίδευσης για το πτυχίο (graduate-Master) θα μπορούσε να έχει αρνητικές επιπτώσεις στο Οδοντιατρικό επάγγελμα και είναι ακατάλληλο για την Οδοντιατρική.
Εν όψει των ανωτέρω και συνεισφέροντας στις τρέχουσες εξελίξεις τις σχετικές με την αναδόμηση των προγραμμάτων στην οδοντιατρική εκπαίδευση που λαμβάνει χώρα αυτή τη στιγμή σε πολλές χώρες της ΕΕ σαν απάντηση στη διαδικασία της Μπολόνια,
- Η Επιτροπή Σύνδεσης της ΕΕ συστήνει ο ενιαίος χαρακτήρας του οδοντιατρικού εκπαιδευτικού κύκλου να διατηρηθεί. Οι αρχές και οι εγγυήσεις που ορίζονται από τις Οδηγίες 78/686 και 78/687 /ΕΟΚ, (που θα αντικατασταθούν από τις 20/10/2007 από το παράρτημα 5.3.2. της Οδηγίας 2005/36/ΕΕ) που διασφαλίζουν μιαν υψηλή ποιότητα εκπαίδευσης και ελευθερία διακίνησης των οδοντιάτρων δεν πρέπει σε καμιά περίπτωση να τεθούν σε κίνδυνο ή να ατονήσουν.
- Η Ε.Σ. σθεναρά αντιτίθεται στην εφαρμογή της δομής των δύο κύκλων (bachelor/master) για το Οδοντιατρικό επάγγελμα και καλεί τους Ακαδημαϊκούς και τους πολιτικούς υπεύθυνους, για την εκπαίδευση και την υγεία για την προστασία του επαγγέλματος και του κοινού, να εξαιρέσουν την Οδοντιατρική από τους δύο κύκλους εντελώς, αρνούμενοι να προσαρμόσουν τα προγράμματά τους στο σύστημα των πτυχίων των δύο κατηγοριών. Ομόφωνα ενεκρίθη στην ολομέλεια της Οδοντιατρικής Επιτροπής Σύνδεσης , στις 29 Νοεμβρίου 2005
Ομόφωνα ενεκρίθη στην ολομέλεια της Οδοντιατρικής Επιτροπής Σύνδεσης , στις 29 Νοεμβρίου 2005
Γιατί η Επιτροπή Σύνδεσης αντιτίθεται στη δομή των δύο κύκλων σπουδών της διαδικασίας της
Μπολόνια για την οδοντιατρική
Η Ε.Σ. πιστεύει ότι η υιοθέτηση ενός συστήματος που ουσιαστικά βασίζεται στο διαχωρισμό του προγράμματος σε δύο κύριους κύκλους : αυτόν της βασικής εκπαίδευσης (undergraduate- Bachelor) και της εκπαίδευσης για το πτυχίο (graduate-Master) απειλεί το επάγγελμα μας και μπορεί να δημιουργήσει μια σειρά προβλημάτων στο μέλλον.
Η ισχύς δύο αυτόνομων κύκλων σπουδών, αν και μπορεί να είναι λογική και λειτουργική για τις περισσότερες θεωρητικές επιστήμες και για τα πανεπιστήμια με προσανατολισμό στις εμπορικές κατευθύνσεις, είναι, ωστόσο, απολύτως ακατάλληλη και μη εφαρμόσιμη στην Οδοντιατρική για τους ακόλουθους λόγους:
Η εφαρμογή ενός συστήματος δύο κύκλων στην Οδοντιατρική εκπαίδευση, όπου το ένα πτυχίο απονέμεται μετά τον πρώτο κύκλο , προσφέροντας πρόσβαση στην αγορά εργασίας, θα δημιουργήσει ένα πλασματικό τίτλο σπουδών χωρίς προσδιορισμένο ρόλο στο Οδοντιατρικό επάγγελμα.
Η εισαγωγή του πρώτου κύκλου υπαγορεύεται από οικονομικά κίνητρα (σαν ταχεία και μαζική παραγωγή πτυχίων έτοιμων προς χρήση) και θα μπορούσε να οδηγήσει σε σοβαρά προβλήματα στην πρωτοβάθμια Οδοντιατρική περίθαλψη του πληθυσμού δεδομένου ότι οι κάτοχοι του Bachelor με αμιγώς θεωρητική και ανεπαρκή κλινική εκπαίδευση μπορεί να θέσει σε κίνδυνο την ασφάλεια του ασθενούς.
Σύμφωνα με τις Οδοντιατρικές Οδηγίες , πρόσωπα που επιθυμούν να ασκήσουν την επαγγελματική δραστηριότητα του Οδοντιάτρου πρέπει να είναι κάτοχοι πτυχίου που πιστοποιεί μια συμπληρωμένη χρονική περίοδο Οδοντιατρικής εκπαίδευσης που «συγκεντρώνει ένα ενιαίο σύνολο τουλάχιστον 5 χρόνων θεωρητικών και κλινικών σπουδών σε Πανεπιστήμιο κλπ…»(Οδηγία 78/687/ΕΟΚ, άρθρο 2).
Ένα πτυχίο Bachelor στην Οδοντιατρική που ακολουθεί το μοντέλο της διαδικασίας της Μπολόνια με : Απευθείας, ανεξάρτητη πρόσβαση στην αγορά εργασίας και δυνατότητα εργασίας στο στόμα, σαν αποτέλεσμα της αρχής της ελεύθερης διακίνησης και αυτόματης αναγνώρισης θα οδηγήσει στη διαμόρφωση ενός νέου παρα-οδοντιατρικού επαγγέλματος με όλες τις συνέπειες που θα προκύψουν από αυτό όπως:
- Την αδυναμία της Επιτροπής Σύνδεσης να ελέγξει ένα τέτοιο επάγγελμα και να επιβάλλει τους κανονισμούς και τους περιορισμούς που προκύπτουν από την εφαρμογή των Οδοντιατρικών Οδηγιών
- Την αδυναμία πολλών χωρών να επιβάλουν και να ελέγξουν την ακριβή περιπτωσιολογία των Οδοντιατρικών πράξεων που θα διεξάγονται από αυτούς τους αποφοίτους και
- Το γεγονός ότι η Οδοντιατρική δεν μπορεί να αντέξει ένα τέτοιο κατακερματισμό και να παρέχεται σε τρία επίπεδα:
Α) Ένα από το παρα-οδοντιατρικά επαγγέλματα,
Β) Ένα από τον γενικό Οδοντίατρο , και
Γ) Ένα από τον Ειδικό Οδοντίατρο.